Filip Gustavsson blev ifrågasatt efter OS-premiären.
Efter första perioden mot Finland fick målvakten kritik på nytt.
Hoppas kunna rädda hockeyn trots Forshaga kommuns nej
England chockar: Foden, Palmer och Gibbs-White petas från VM-truppen
– Jag hade gärna sett en räddning där, säger Henrik Lundqvist om Tre Kronors första insläppta mål.
Trots segern mot Italien i den första OS-gruppspelsmatchen fanns det frågetecken kring Minnesota Wild-målvakten Filip Gustavsson.
Mot Finland fick han chansen på nytt – när Tre Kronor hade en tung första period.
Nikolas Matinpalo satte 1–0 till Finland via stolpen.
– Om han inte är skyddad så ska den pucken räddas, det är inget snack. Jag hade helst sett en räddning där från Gustavsson, säger Henrik Lundqvist i SVT:s sändning.
”Måste hitta känslan”
Med mindre än fem minuter kvar av första perioden gjorde sedan Anton Lundell 2–0 efter en tilltrasslad situation som videogranskades.
– Som målvakt vill man ha pucktur. Ibland studsar det med en, här är det en styrning framför målet och då tappar man ofta sikten. Det är lite otur men han (Gustavsson) måste hitta känslan, säger Lundqvist.
Finland vann matchen med 4–1.












